التخطي إلى المحتوى الرئيسي

التدريس رسالة ولا مهنة - الجزء الثانى

السلام عليكم ورحمته وبركاته

اهلا بكم متابعى مدونتى  - الان نتابع الجزء التانى من التدوينة السابقة عن المدرسين

من قراءات التربويين نجد ان نبوغ المدرس في التدريس يقوم على نقطتين: الأولى الموهبة  وهى من عند الله ، والثانية التعلم  الذى يجب ان يحرص عليه المعلم طيلة حياته سواء عن طريق الدورات التى توفرها الوزارة او الاعتماد على الذات بشتى الطرق والامكانيات المتاحة .

ومن هنا
نلاحظ الفرق بين المعلم الجيد والمعلم الذي يأخذ من التدريس مهنة لكسب المال فقط .طيب ده بعد ما اصبح مدرس بالفعل
 طيب قبل ما يدخل الكليات التربوية نعمل ايه؟!
·        يجب أن يخضع الداخلون للكليات التربوية لاختبار قدرات  يضعه التربويين حتى نفلتر الكم البشرى الذى يدخل الى الكلية ولا تصبح مهنة من لا مهنة له. 
·        زيادة معدل الثانوية العامة للقبول في الكليات التربوية ، يعنى تبقى من كليات القمة  عشان انا ببنى انسان - ببنى امة - ببنى اجيال ممتدة بالخير او بالشر، ليس من المنطقى ان من يتخرج علشان يعالج حيوان يكون مجموع قبوله فى كليته اكبر من مجموع قبول التربوى المسئول عن بناء عقل اجيال قادمة المفترض ان تكون نافعة لأمتها .

طيب الوزارة عليها دور برضه .... التشجيع ضرورى
يمكن زيادة حوافز المدرسين بطريقة تفكير رجال الأعمال وبالتالى من الممكن ان تضمحل ظاهرة الدروس الخصوصية  الى ان تنتهى تلقائياً .
بمعنى – من الممكن عمل مسابقات بجوائز قيمة للمدرسين  الراغبين فى الاشتراك سنوياً عن طريق اختبار فصولهم بواسطة الوزارة والادارات ولا يكون الاختبار فى المدرسة عشان لا تصبح كوسة ومحسوبية واقصد هنا المرحلة الابتدائية فقط لان مدرس الفصل فيها هو المسئول بالكامل عن فصوله ومن الممكن عمل افكار مشابهة للمرحلتين الاعدادية والثانوى والفنى والتجارى .....الخ

طلبة يجلسون دائرة ويمسكون بالاب توباتهم
التدريس-رسالة-ولا-مهنة-بصمة خير

تتلخص الفكرة ان كل مدرس سوف يعمل بضمير عالى ويتعامل مع مهنته على انها رسالة تربية وعلم فى ان واحد بان يكون مستوى فصله فى مختلف المواد التى يدرسونها 100% او اى نسبة عالية تحددها الوزارة والتربويين طبقا لمعاييرهم وذلك كما يلى

©     يتقدم المدرس س للوزارة للأشتراك فى المسابقة وذلك فى نهاية الفصل الدراسى.ببيانات كاملة عنه وعن المدرسة والمادة الى يدرسها والفصل واسماء الطلبة كاملة.
©     نفترض ان عدد الطلاب فى الفصل 40 طالب .
©     فى بداية العام التالى فى الاسبوع الاول من الدراسة يذهب 40 طالب للفصل السابق من خلال مدرستهم الى المكان الذى تحدده الوزارة او الادارة لعقد الاختبار الذى يضعه تربويين وعلماء نفس فى القراءة والكتابة والدين والقيم والسلوكيات والمعلومات عامة على قدر مرحلتهم الدراسية ويكون الاختبار شفهى وتحريرى.
©     اذا حاذ جميع الطلبة على الدرجات المطلوبة والموضوعة وفقا لمعايير مدروسة من التربويين فسوف يكون من حق المدرس س الاشتراك فى المسابقة والحصول على جائزة تتدرج قيمتها طبقاً للدرجات الحاصل عليها من تقييم فصله مثل خلاط – مكنسة – مفرمة.........الخ.
©     تتكرر المسابقة ومن حق المدرس ان يشترك سنويا واذا حصل على تقييم عالى لمدة 3 سنوات متتالية ينتقل لمرحلة جوائز اعلى فى قيمتها المادية والعينية مثل غرفة نوم – معيشة – سفرة –......... وهكذا الخ .
©     وتكون الجائزة الكبرى للأول من المدرسين على مستوى الجمهورية لمدة 3 سنوات متتالية شقة – سيارة .


الوزارة مش معاها ميزانية لهذه الجوائز ............. نعمل ايه؟
ببساطة سوف تتم عن طريق - دفع كل طالب فى اى مرحلة لمبلغ واحد جنيه مصرى فقط لا غير يوضع فى بنك وتستثمر قيمته ومن ريعه تصرف على الجوائز - كشكر وعرفان حقيقى من الطلبة لمعلمين اصبحوا على قدر المسئولية .
وكمان مدرسين هايشتغلوا بذمة علشان فى الأخر مجهوده هايقدر وعلى قدر عطائه ونجاحه وتطويره لنفسه وتطويره لطلبته سوف تكون جائزته .

نسيت اقول انه لازم هاننشىء ادارة  داخل الوزارة هاتكون مسئولة عن هذه الاموال وطريقة صرفها واحضار الجوائز ووضع معايير توزيعها واختبارات الطلبة وهكذا...الخ

يارب تكون فكرتى واضحة للمسئولين .
واتمنى ان يدرسوها وتقيم وتنفذ ولو على سبيل التجربة فى قطاع ومحافظة واحدة واذا نجحت تعمم.           

                                   تحياتى للجميع,,,,,,,,,,,,,,

يمكنكم الاطلاع على تدوينات اخرى :-

Next

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

النهاردة - يالا نكتبها صح

النهاردة بسم الله من الأخطاء الأخرى ال لاحظتها غير خطأ الحروف فى الكلمات ، الخطأ فى النحو بمعنى مثلاً وضع حرف التاء مكان حرف الياء مثل كلمة تكن مكان كلمة يكن فى سياق الكلام

لماذا شمعة عيد الميلاد

بسم الله الرحمن الرحيم اهلا بيكم متابعى مدونة بصمة خير موضوعنا النهاردة عن - شمعة عيد الميلاد غريب ان حد يتكلم عن موضوع زى ده ، خصوصا ان كلنا فى مناسباتنا لازم وحتما واكيد بيكون فى شمع وعلى كل صنف ولون ولازم نحطه فى التورتة ولازم ننفخه كلنا كمان. بس لو ركزنا كده شوية فى الصورة ..... هانلاقى نفسنا بنعمل

الشكوى لغير الله مذلة ... ليه

بسم الله الرحمن الرحيم   أهلا بزوار مدونتى الكرام                         مآثورة النهاردة بتقول لا تشكو للناس

ما هى قمة الصبر و قمة القوة

بسم الله الرحمن الرحيم أهلا بزوار مدونتى الكرام                      مآثورة النهاردة بتقول    قمة الصبر ان

يا ترى ايه هى العلاقة بين تقبيل الاطفال والامراض

اهلا بيكم قرائى الأعزاء  فى موضوع جديد من مواضيع حياتنا احنا عندنا فى مجتمعاتنا العربية شوية عادات وسلوكيات ....المفروض بصراحة ......يذهبوا الى كتب التاريخ ...يعنى نقرأ عنهم فقط وكأنهم فى الماضى وليس الحاضر او المستقبل . وعقبال ما يحصل ده ان شاء الله ..ممكن نعمل ايه؟! ممكن نقرأ مع بعضينا كده هذه التدوينة ويارب تكون مفيدة للجميع

افكارك هى التى تحدد مصيرك

بسم الله الرحمن الرحيم اهلاً بيكم قرائى الأعزاء فى حكمة جديدة من خبرات السابقين